Gastvrijheid graag

tomatensoep

Nog een paar dagen en dan zijn in ons mooie zuiden de vakanties ook ten einde en komen de laatste collega’s weer terug op hun post. Maar zijn we wel echt klaar voor het najaar?

Ik heb met mijn gehele gezin heerlijk mogen genieten aan de Zuid- Spaanse kust in Fuengirola. Het plaatje klopte volledig, want alles was aanwezig. Natuurlijk de twee belangrijkste elementen; mijn vrouw en mijn kinderen, maar daarnaast ook goede vrienden, de zon op volle sterkte en geen wolkje aan de lucht, dus ik heb intens genoten.

Al deze elementen zijn natuurlijk te verhuizen naar een andere regio, dorp of stadje, dus waarom dan naar Fuengirola. Nou dat zal ik u vertellen; de reden is Los Marinos Paco. Wat een feest is dat. Een strandtent die gerund wordt door de voltallige familie Sanchez Valadez; ooms, tantes, kinderen, aangetrouwd.. alles werkt mee. Nee, daar geen harde muziek, geen hamburgers, geen dansende bediening, maar pure Spaanse kakofonie, vis, schaaldieren, schelpjes, sardientjes van de BBQ en enorm veel klinkende glazen. En dit alles wordt dagelijks omhuld met een grote vriendelijke glimlach en de altijd aanwezige alertheid van Dimagelly en haar man, Juan. Man o man, wat een ongekende gastvrijheid brachten zij. Ondanks de hectiek, het Spaanse temperament van hun collega’s en de soms hoge temperaturen blijven zij de klanten centraal stellen. Geen enkele vorm van paniek, maar altijd een ‘Si Señor’. Geen melding dat het niet hun wijk was, maar een ‘no problema Señor’. En dit alles met de snelheid van Speedy Gonzales.

Het resultaat: Iedere dag, het gehele jaar, zit het zowel binnen als buiten afgeladen vol met Spanjaarden die kwaliteit waarderen. Niet met passerende toeristen die het vreemd vinden dat ze geen kroketten op de kaart zien. Nee, het zit vol met culinaire liefhebbers die door de gastvrijheid van de familie stuk voor stuk ambassadeur zijn geworden.

Dus dit restaurant was het beste uit de regio? Waarschijnlijk niet, maar door hun gastvrijheid zijn ze onderscheidend geworden en hebben ze extreem veel terugkerende klanten, zelfs uit Brabant. Bent u klaar voor het najaar? Heeft u het gerecht ‘gastvrijheid’ ook al prominent op de kaart staan, zodat uw klant het al bij binnenkomst kunnen bestellen?

Krachtige en Ambachtelijke culinaire groet,
Koen de Jong